Sociaal-emotionele ontwikkeling: We krijgen een brief van Sinterklaas. Hij heeft de hulp van de peuters hard nodig, want “Amerigo” is ziek. Hij vraagt of “Amerigo” een poosje op Pinokkio mag blijven en of de peuters dan voor hem willen zorgen. De peuters leren om iemand te helpen en zorg voor iemand te dragen. Ze leren aan een ander te denken door bijvoorbeeld een wortel, appel of een deken voor “Amerigo” mee te nemen. De dierenarts komt ook bij “Amerigo” op bezoek.
Ook hoort het Sinterklaasfeest bij de Nederlandse cultuur. We willen de peuters daarmee kennis laten maken door het verhaal te vertellen, schoentjes te zetten en de gebruiken rondom dit feest te laten ervaren. We bakken ook kruidnootjes met elkaar in de groep.
Taalontwikkeling: Met elkaar bedenken we wat we nodig hebben om voor het paard te zorgen. Met de oudste peuters schrijven we dit op in een mindmap rondom de foto van Amerigo.
De peuters mogen ook verzorgspulletjes meenemen naar Pinokkio. We maken met elkaar een heuse paardenstal met emmers en borstels. In deze hoek stimuleren we de taal d.m.v. rollenspellen. We lezen en zingen veel rondom dit thema.
We lokken taal uit d.m.v. een grote praatplaat waarop het grote pietenhuis te zien is met de slaapkamers van de pieten, de werkkamer van de Sint en met daarop stal van Amerigo.
Voorbereidend rekenen: We gaan “rekenen” met pepernoten en met een echte weegschaal aan de slag. Ook gaan we cadeautjes inpakken en sorteren op grootte en kleur.
Sensomotorische ontwikkeling: We maken een hoed met Amerigo en beplakken deze met ander materiaal dan papier. We gebruiken stofjes en wol. We maken zelf kruidnootjes en proeven deze natuurlijk ook. We gebruiken gymmaterialen bij de sintviering, zoals kruipen door de schoorsteen (tunnel), lopen over het dak (balk), rijden op Amerigo (stokpaard), chocolademunten sjoelen.