Bas en de kleuren

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

We maken een kunstwerkje in het thema “kleuren” voor de kunstmarkt op de ouderavond. De papa’s en mama’s kunnen dit kunstwerkje kopen. De opbrengst van de verkoop gaat naar een goed doel. Zo leren ook de peuters dat er ook kindjes zijn die het minder goed hebben als wij.  Alle peuters maken ook hun zelfgemaakte kleurenboek

Taalontwikkeling:  We oefenen met de peuters spelenderwijs de kleuren. Dit doen we aan de hand van het prentenboek: ELMER

Dit prentenboek gaat over een olifant genaamd Elmer.

Elmer is anders. Elmer ziet eruit als een lappendeken.

Elmer is geel, oranje, rood, roze, paars, blauw, groen, zwart en wit. Elmer heeft beslist niet de kleur van een olifant. Deze kleuren komen aan bod in de kleine en grote kringen. Ook praten we met elkaar over olifanten. Wat voor kleur is een echte olifant? Waar wonen olifanten? Waarom hebben ze een slurf en van die grote oren? We lezen boeken over olifanten en bekijken platen.

Voorbereidend rekenen: We gaan in de groep aan de slag met de kleuren. We benoemen veel kleuren, verven en mengen met kleuren, doen spelletjes met kleuren d.m.v. de kleurendobbelsteen en sorteren voorwerpen op kleur. Ook kijken we naar elkaar; welke kleuren hebben onze kleren?

We zoeken de kleuren die hetzelfde zijn bij elkaar.

Sensomotorische ontwikkeling: We spelen met olifanten en boomstammetjes in de zandtafel. We maken een “liedjeskoffer” met daarin olifantenliedjes. We stampen als olifanten door het lokaal en doen een spel op het peuterplein met instrumenten. Elk geluid stelt een dier voor. De trommel is een olifant (stampen), de belletjes zijn de vogeltjes (fladderen), snelle tikken op de trommel zijn de muisjes (kleine stapjes rennen).

Verder proberen we alle vakjes van Elmer met verf te versieren.                                                                                elmer

kleurenboek