Sociaal-emotionele ontwikkeling:
Bas is een poosje niet bij ons op de speelzaal geweest… hij voelde zich niet zo lekker…… en de juffen wisten ook niet waar dat door kwam…. tijd om maar eens naar de poppendokter te gaan. Zodoende moesten wij hem allemaal een tijdje missen en zat hij niet zoals altijd bij ons in de kring om een lekker koekje mee te eten….
De poppendokter heeft Bas maar eens een poosje bij zich in het ziekenhuis gehouden en kwam erachter dat Bas gewoon een beetje kapot was!
Tja, en wanneer je een pop bent dan kun je daar goed ziek van zijn!!
Nu, dat probleem kon hij gelukkig oplossen. Met naald en draad! Want dat kan zo’n poppendokter toevallig heel goed!
Bas kreeg eerst een speciaal drankje waar hij heeeeeeel slaperig van werd en viel pardoes in een diepe slaap.
Zo kon de dokter rustig met een naald en een hele lange draad pop Bas weer maken. Toen Bas zijn oogjes opendeed voelde hij zich al een stuk beter!!!!
Bas moest nog een paar daagjes in het poppenziekenhuis blijven en mocht toen eindelijk naar Pinokkio terug.
We maken een heus poppenziekenhuis in het lokaal, waar we Bas en onze poppen en knuffels verzorgen in kleine poppenbedjes. We vullen de hoek met uitdagende materialen o.a. dokterskoffers, een meetlint, potjes met “pillen” en “drankjes”, dekentjes en dokterskleren. De peuters worden door dit aanbod uitgedaagd tot spel en uitgedaagd om taal te gebruiken. Uiteraard begeleiden wij als leidsters de peuters in deze hoek.
Taalontwikkeling: Binnen dit thema krijgen o.a. de volgende woorden de aandacht: ziek zijn,
de poppendokter, de zuster, het ziekenhuis, kapot gaan, de naald, het draad, de pleister, het gips, de arm, de voet, de hand, het oog, de neus en de mond.
We praten in de grote en de kleine kringen over wat er allemaal in de dokterstas zit. En wat je met de materialen kan doen. We lezen boekjes over hoesten, ziek zijn en het ziekenhuis. En zingen liedjes als “Ik stond laatst voor een poppenkraam, O o o. Daar zag ik zieke poppen staan, Zo zo zo” en “Ik zag twee beren, gips op smeren”.
Voorbereidend rekenen: In het poppenziekenhuis meten we de poppen en de knuffels aan de hand van een meetlat aan de muur. Ook kunnen de peuters zien hoe groot ze zelf zijn.
Sensomotorische ontwikkeling: We gaan een beer plakken met de peuters. De peuters mogen de beer zelf ‘beter’ maken door er pleisters op te plakken of bv. zijn arm of been met gips te besmeren. We voelen aan het gips. Waarom is het zo hard?