Binnen dit thema speelt de ‘Baspop’ een grote rol.
De peuters krijgen een vakantiekaart van ‘Bas.’ Wanneer ‘Bas’ weer op ‘school’ is, vertelt hij over zijn vakantieavonturen en heeft ook zijn vakantiefoto’s meegenomen die hij graag wil laten zien.
Sociaal-emotionele ontwikkeling:
‘Bas’ heeft zijn vakantiekoffer vol met spullen meegenomen. We bekijken de inhoud van de koffer eens goed met elkaar. Trots laat ‘Bas’ ook zijn vakantiefoto’s zien. Wat heeft Bas allemaal gedaan? Wat weten de peuters nog over hun eigen vakantie?
Wie is er net als Bas ook met het vliegtuig mee geweest? Of misschien wel met de auto? Waar ging je naar toe? Hoe praten ze daar? Wat kan je daar eten…? D.m.v. een groepsgesprekje breiden we de woordenschat en het taalbegrip uit.
Spel en beweging:
Buiten spelen: fietsen, rennen, spelen met de loopklossen of skippybal. Wanneer het weer niet zo mooi is gaan we naar de gymzaal: klimmen, springen, balanceren, spelen met de ballen of lekker ravotten op de kussens.
Taalontwikkeling:
Er wordt voorgelezen: Kamperen met Fien en Milo.
Woorden die bij dit thema aan bod komen:
De vakantie De koffer
Het vliegtuig De auto
De caravan De tent
Het strand Het zwembad
De speeltuin De zon
De regen Het ijsje
De patat De pizza
De pannenkoeken
Fijne motoriek:
Met verschillende materialen en technieken maken we een vertelboekje over de vakantie van uw peuter! We gaan lekker plakken, kleuren en verven!
Voorbereidend rekenen:
- Schelpen tellen: gooi maar met de dobbelsteen. Even goed tellen……
Pak maar net zoveel schelpen!
Senso motorische ontwikkeling:
Het blote-voeten-pad: Wie durft? We lopen op blote voeten door een bak gevuld met water, gras, steentjes, stro, zand en modder. We prikkelen zintuigen zoals zien, horen en voelen!