Bas is ziek

Deze weken werken we met de peuters over het thema ziek zijn. Terwijl alle peuters lekker aan het spelen zijn, blijft ons vriendje Bas maar op de bank liggen.

Wat zou er toch met hem aan de hand zijn? Is hij verkouden en moet hij hoesten? Heeft hij misschien ook koorts? Wat kunnen we doen om Bas te helpen?

Afbeelding2

 

 

 

 

 

 

Een week later heeft Bas opeens allemaal rode spikkels op zijn neus en wangen..…o jee…

‘Waterpokken!’ Wat is dat dan, waterpokken? Gaat het wel over? Moet je dan in bed blijven? Krijg je dan misschien een drankje of pilletje? Een paar dagen later zien we bij de babypoppen in de poppenhoek ook rode spikkels. Dat komt natuurlijk door Bas. Waterpokken zijn besmettelijk! Wat is dat, besmettelijk? In de poppenhoek zetten we wat bedjes klaar. Zo lijkt het  net een klein ziekenhuisje en kunnen we goed voor de babypoppen en Bas zorgen.

Het zit Bas ook echt niet mee want weer een week later is hij er niet. De ‘dokter’ komt vertellen dat Bas in het ziekenhuis ligt. Hij heeft zijn been gebroken. De ‘dokter’ heeft haar dokterskoffer meegenomen. Ze vertelt wat er allemaal in zit en wat ze er mee kan doen.

Binnen dit thema zullen de verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod komen.

Motoriek:

Knutselen: *Bas is verkouden: we kleuren en plakken Bas. Natuurlijk heeft hij ook een zakdoekje nodig.

*Bas heeft waterpokken: we verven rode stipjes op het gezicht van Bas.

*We maken een mooie dokterskoffer en een stethoscoop.

Bewegen: * In de gymzaal doen we spelletjes als:   – de dokter zegt….

– ik heb een brilletje al voor mijn ogen…

– hoofd, schouders, knie en teen…

Sociaal-emotionele ontwikkeling:    

  * Samen voor Bas en de babypoppen zorgen.

* Rollenspel dokter – zuster – ziekenhuis

Afbeelding 5

Taalontwikkeling:

* Voorlezen: verschillende boekjes die aansluiten bij het thema.

* Kringgesprekjes over ziek zijn, beter worden, de dokter en het ziekenhuis.

* Gezond eten: als je ziek bent is het belangrijk om gezond te eten. Groente en fruit zijn goed voor je. We bekijken en benoemen verschillende soorten groente en fruit.

  * Luisteroefening ‘pleisters plakken’: De juf vertelt een verhaaltje bij een aantal verschillende platen. Door goed te luisteren en te kijken kunnen de peuters de pleisters op de goede plaats plakken.

  * Communicatie: we gebruiken hiervoor een praatplaat over het ziekenhuis. Het doel van het spel is luisteren en begrijpen.

 

Woorden die wij bij dit thema veel gebruiken zijn:

de dokter                         waterpokken              de stethoscoop

de dokterskoffer            ziek zijn                       het drankje

het verband                    pijn                               het recept

de pleister                       koorts                           hoesten

de thermometer            verkouden                   de zakdoek

de spuit                           de pillen                       het ziekenhuis

 

Rekenactiviteit:

* Tellen en aantallen: ‘pillenpotjes’ vullen met het juiste aantal pilletjes (snoepjes).

Afbeelding4