In onze Noordzee zwemt van alles rond en een aantal van deze dieren willen we met de kinderen gaan onderzoeken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de zeester, de krab, de kwal, het zeepaardje en de inktvis. Tijdens dit thema komen alle ontwikkelingsgebieden van de kinderen aan bod.
Taalontwikkeling:
In de kring gaan we allerlei activiteiten doen die met name de taalontwikkeling stimuleren. We gaan boekjes voorlezen, bekijken en benoemen. Gesprekjes voeren over de ervaringen die de kinderen al met zeedieren hebben (Harderwijk dolfijnen, Aquarium Blijdorp, het strand e.d.) We gaan water voelen, verschil tussen zoet en zout proeven en door middel van slierten de golven van de zee nabootsen.
Begrippen die we aanbieden zijn:
– de zee – de krab – de inktvis – de (zee)schildpad – de (zee)slak – de zeester – de walvis – wit visje – papa vis – mama vis – vrienden – samen spelen – de garnaal – water – zoet water – zout water – zwemmen – drijven – zinken – de schelpen – het schepnet – de hengel – hengelen – vangen – zijwaarts lopen – de inkt – de scharen – de zeehond
Sociaal Emotioneel:
In de bouwhoek maken we een “zee”. We leggen op het blauwe speelkleed schepnetten, emmers, schelpen, een opblaasboot, verschillende zeedieren, hengels e.d. neer zodat er spel kan ontstaan. Hiermee bevorderen we de sociaal-emotionele ontwikkeling en stimuleren we de fantasie van de kinderen.
Voorbereidend rekenen:
We hebben verschillende soorten/vormen/grootte/kleine schelpen bekeken. We hebben ze geteld en gesorteerd op grootte en op kleur. We hebben in de zand-watertafel verschillende voorwerpen laten drijven en zinken.
We hebben de armen van de octopus geknipt en geteld. We hebben verschillende soorten puzzels gedaan enz. enz.
Sensomotorische ontwikkeling:
Natuurlijk hebben we geknutseld! We gebruiken hiervoor verschillende materialen, zoals cd’s, verf, lijm, crêpepapier, kartonnen bordjes, verschillend papier, potloden en stiften enz. Door knutselen wordt de fantasie en de creatieve ontwikkeling van het kind gestimuleerd.