Circus

We werken met de peuters aan het thema circus, waarin de verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod komen. Kleuren, vormen en cijfers staan hierbij centraal. De ‘Baspop’ speelt hierin een grote rol. ‘Wanneer hij ook weer terug is van vakantie, wil hij graag vertellen dat hij naar het circus is  geweest en wat hij daar allemaal heeft meegemaakt.’

 

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

In de kring ‘praten we samen met Bas’ over het circus.

Wat is een circus? Wat gebeurt daar allemaal?

Dan heeft Bas een leuk idee… van de poppenhoek maken we een vrolijke ‘circustent’!

Samendoen, samen spelen en samen beleven.

 

Taalontwikkeling:

Voorlezen uit de prentenboeken: ‘Elmer’ – ‘Hoe Tito zijn neus kwijtspeelde’ en het boekje ‘Circus’ van Dick Bruna.

Zingen: ‘Clowntje Piet heeft verdriet’…….

Woordkaarten; herkennen en benoemen.

 

Senso motorische ontwikkeling:

Leren omgaan met verschillende materialen. Ontdekken en voelen eigenschappen van verschillende materialen. Oefenen van de fijne motoriek; knippen.

 

Voorbereidend rekenen:

Vormen en kleuren benoemen, herkennen en combineren.  Olifantjes zoeken op kleur en tellen.

 

Spel en beweging:

Circus “kunstjes” in de gymzaal/ buiten.

Koprol op de mat, slingeren aan de ringen, balanceren over de bank of door een hoepel springen, loopklossen.

circustent

clown