Een hol voor mol

Naar aanleiding van de prentenboeken: ‘Een hol voor mol’, ‘Wat nu Oliver?’ en ’Eendje in de regen’, laten we de peuters kennis maken met de herfst.

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

Wat weten de peuters nog over het verhaal van; ‘Wat nu Oliver?’

In de kring spelen we het verhaal na met de verteltafel.

Wat weten de kinderen over de herfst? Wat gebeurt er met de bomen? Hoe ziet een paddenstoel eruit? Hoeveel poten heeft een spin? Herfstmaterialen bekijken en benoemen. Wie woont waar?’ de spin in zijn web – de vogel in het vogelhuisje, de slak, de egel.

mol boom

 

 

 

 

 

 

 

 

Spel en beweging:

Tempo versnellen – bewegen – lichaamshoudingen imiteren – evenwicht – klimmen

Gymzaal spelletjes:

*“als de kastanjes vallen schuilen we snel in ons huisje”!

*”boven op de bergen” bewegen.

*” parapluutje, parasolletje” een kringspelletje over de regen.

 

Taalontwikkeling:

D.m.v. groepsgesprekjes, prentenboeken, woordkaarten, opzegversjes, liedjes en de verteltafel, n.a.v. het prentenboek: ‘Wat nu Oliver?’ breiden we de woordenschat en taalbegrip uit.

Liedjes die we zingen: ‘Herfst, herfst wat heb je te koop?’

 ‘Het regent het regent…’ ‘Op een grote paddenstoel……’ Zie je de kastanjes aan de bomen,

 

Fijne motoriek:

Paddenstoeltjes verven van kurken, een egeltje van klei en een uiltje uitprikken. Deze figuurtjes krijgen samen met de meegebrachte herfstspulletjes uit het bos een plekje in de ‘herfstdoos’ die we maken van een leeg pak sap.

uil

 

Senso motorische ontwikkeling:

Voelen en benoemen van verschillende voorwerpen die te maken hebben me de herfst. Kastanjes, beukennootjes, bladeren, ‘egeltje’, spin en zijn web.

Voorbereidend rekenen:

In -op-onder/ herkennen en combineren

Stekels tellen van de egel

Uiltjes van klein naar groot.

Memory