Het is winter op De Blokkendoos

Op locatie De Blokkendoos wordt deze weken gewerkt over het thema winter. Nu hebben we in ons land meestal geen “echte” winters meer met ijs, sneeuw en vrieskou. Toch is het winterseizoen een leuk onderwerp om met de kinderen aan te werken. We kunnen veel leuke activiteiten met de kinderen gaan doen en alle ontwikkelingsgebieden komen met dit thema ruim aan bod.

 

Taalontwikkeling:

We gaan samen het boek “De verloren handschoen” lezen en bespreken. Dit boek gaat over een houthakker die zijn wollen handschoen kwijtraakt in het bos. De dieren hebben die binnen de kortste keren gevonden. Een voor een kruipen ze erin om samen te schuilen voor de kou. Maar dan komt de houthakker terug om zijn handschoen op te halen. Zijn hondje jaagt de dieren zomaar uit hun mooie warme nestje……..maar dan….

 

Afbeelding1

 

 

 

 

 

 

 

 

Woorden die in de kring besproken worden, zijn o.a.:        *houthakker    *handschoen     *winter     *sneeuw      *hondje     * sjaal      *blij     *koud    *muts    *muis      *kikker     *eekhoorn       *konijn     *nestje      *vos      *fluisteren      *bruine beer      *plek     *sneeuwbal      *kwijt     *bos    *schrikken

We zingen over het thema  “Winter bibber bibber”, “Dag meneer de sneeuwman”.

Het is winter bibber bibber en ik bibber, bibber, bibber. Want buiten is het koud. Doe je jas aan, bibber, bibber. Zet je muts op, bibber, bibber. Doe je sjaal om, bibber, bibber. En je wanten aan. Het is winter bibber bibber en ik bibber bibber bibber. Want buiten is het koud.

Dag meneer de sneeuwman, waar kom je vandaan? Dag meneer de sneeuwman, blijf maar staan. Hier is een bezem, een sjaal en een hoed. Dag meneer de sneeuwman, het staat je goed.

 

Cognitieve ontwikkeling:

Wat hoort bij de winter? We denken samen na over winterspullen. Denk aan: wanten, handschoenen, een sjaal, een muts, slee ,ski’s, snowboots, schaatsen, ijs, sneeuwschuiver enz. Wat kunnen we over de voorwerpen vertellen? Waar wordt het voor gebruikt? Wat is het verschil tussen handschoenen en wanten?

 

Verder komt er een verteltafel van het boekje, zodat we het verhaal kunnen gaan naspelen. Hierbij wordt het geheugen en de fantasie van de kinderen gestimuleerd.

Afbeelding2

Cognitieve ontwikkeling en (senso) motorische activiteit:

De kans is klein dat we echte sneeuw mee in de kring kunnen nemen.Daarom gaan we het hebben over sneeuw. Hoe ziet sneeuw eruit? Hoe voelt sneeuw? Hoe maak je sneeuwballen?

Met onze fantasie gaan we heuse sneeuwballen maken door proppen te maken van wit papier. Natuurlijk hoort hier ook sneeuwballen gooien bij! En we tellen de ballen zover als we kunnen…

We gaan spelen met scheerschuim. Hoe voelt dat? Wat kun je ermee doen? Lekker voelen, smeren, tekenen, wrijven en experimenteren.

 

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

We maken in de leeshoek een soort sneeuw ijshoek met een wak waar gevist kan worden. Ook verschillende winterse dieren, te weten ijsberen en pinguïns komen we tegen. Hier kunnen de kinderen met elkaar en de dieren spelen. We kleden de groep aan met winterse taferelen; ijspegels, sneeuwballen, sneeuwvlokken, enzovoort.

In de huishoek leggen we warme kleding neer, zoals wanten, handschoenen, sjaals, mutsen, warme jassen e.d.

 

Motorische ontwikkeling:

De motorische ontwikkeling komt bij verschillende activiteiten aan bod. Daarnaast gaan we natuurlijk weer knutselen. We gaan wanten beplakken en we kleuren en beplakken een wintermuts. Doordat we werken met verschillende technieken en materialen wordt de motorische ontwikkeling gestimuleerd.

We hopen op een gezellige en leerzame tijd.