Met Bas ………. de winter in!

In de afgelopen weken is er op locatie De Speeldoos gewerkt over “de winter”. Nu hebben we in ons land meestal geen “echte” strenge winter, met ijs, sneeuw en vrieskou, maar het thema was toch heel leuk om eens bij stil te staan. Er werden veel leuke activiteiten met de kinderen gedaan en alle ontwikkelingsgebieden kwamen met dit thema ruim aan bod.

Taalontwikkeling:

Het boek “Ik wil een diamant” werd gelezen en besproboekken. Dit boek gaat over een mol die een “diamant” vindt. Hij wil deze diamant naar zijn hol meenemen, maar voordat hij daar is, is zijn diamant verdwenen. Verdrietig vertelt mol aan zijn vrienden wat er is gebeurd. En dan blijkt wat die diamant eigenlijk is….een ijspegel.

Woorden die in de kring besproken werden, zijn o.a.:

diamant, mol, winter, sneeuw, glimmen, glinsteren, sjouwt, glad, glibberen, betoverend, holletje, egel, verdwenen, eekhoorn, konijn, treurig, sneeuwbal, verbaasd, ijspegel, smelten, waterdruppel, (be)vriezen, vorst, heuvel.

Verder gaan we het hebben over de tegenstellingen: Licht donkerwarm koud, vriezensmelten, zacht – hard, sneeuwen – dooien, blij – verdrietig.

 

Over het thema werden liedjes gezongen en er werd een kringspel over “meneer de sneeuwman” gedaan:

Dag meneer de sneeuwman, waar kom je vandaan?

Dag meneer de sneeuwman, blijf maar staan.

Hier is een bezem, een stok en een hoed.

Dag meneer de sneeuwman, ’t staat je goed.

Winter bibber bibber
Het is winter bibber bibber
en ik bibber, bibber, bibber
want buiten is het koud
doe je jas aan, bibber, bibber
zet je muts op, bibber, bibber
doe je sjaal om, bibber, bibber
en je wanten aan.
Het is winter bibber bibber
en ik bibber bibber bibber
want buiten is het koud.

Cognitieve ontwikkeling:

Wat hoort bij de winter?

We hebben samen nagedacht over winterspullen. Denk aan: wanten, handschoenen, een sjaal, een muts, slee ,ski’s, snowboots, schaatsen, ijs, zout strooien, sneeuwschuiver enz. En wat kunnen we over de voorwerpen vertellen? Waar wordt het voor gebruikt? Wat is het verschil tussen handschoenen en wanten?

We hebben de seizoenen besproken.                                                                               

Winter- koud, sneeuw, ijs, schaatsen, enz.

Lente- groene blaadjes, bloemen, jonge dieren, warmte, enz.

Zomer- warm, zon, zonnebrand, zwemmen, ijsje eten, groene bomen en bloemen

Herfst- regen, blaadjes van de bomen, kleuren, nat, kaal

In welke volgorde komen de seizoenen?

Verder was er een verteltafel in de groepsruimte van het boekje, zodat we het verhaal kunnen gaan terugspelen. Hierbij wordt het geheugen en de fantasie van de kinderen gestimuleerd.

verteltafel

Cognitieve Activiteit: IJspegels in de kring
Nodig: meerdere ijspegels

We bevriezen water in de vorm van ijspegels en nemen deze mee de groep in.

Samen met de kinderen gaan we bekijken wat er gebeurd.

Hoe kan dat? Hoe noem je dit? Wanneer krijg je weer ijs?

Hoe snel gaat dat? Wat gebeurt er als we het ijs de kring rond geven?

De kinderen geven de ijspegel aan elkaar door.

Stel de kinderen verschillende vragen:
– hoe vaak denk je dat het blokje de kring rond kan?
– hoe vaak kan het blokje daadwerkelijk de kring rond?
– wat gebeurt er als we zout op het blokje doen?
– hoe lang doet een ijsblokje op de vensterbank erover tot het gesmolten is?

We hebben in de bouwhoek een soort iglo gemaakt met verschillende winterse dieren, te weten ijsberen, pinguïns, zeehonden e.d. Hier konden de kinderen met elkaar en de dieren spelen.

We hebben de groepsruimte aangepast met winterse taferelen; ijspegels op de ramen, sneeuwballen in de klas, ijsvlokken in de groep, ijspegels aan een tak, e.d.

In de huishoek legden we warme kleding neer, zoals wanten, handschoenen, sjaals, mutsen, warme jassen e.d.

bouwhoek

 

In de watertafel konden we met piepschuim ijsschotsen maken en met de plastic dieren spelen.

watertafel

Motorische ontwikkeling:

De motorische ontwikkeling kwam bij verschillende activiteiten aan bod. Daarnaast gingen we natuurlijk weer knutselen. We verfden een sneeuwpop, we beplakten met stof wanten en we regen draad door “onze kleding”. Doordat we werkten met verschillende technieken en materialen werd de motorische ontwikkeling gestimuleerd.   

We kijken terug op een heel leuk thema, waar de kinderen en de pedagogisch medewerkers heel veel plezier aan beleefd hebben. En ondertussen hebben we heel veel geleerd.