Nieuws De Blokkendoos

Peuters aan de rol……………..

De zomervakantie ligt al weer even achter ons. Zo ook voor de peuters van peuterspeelzaal De Blokkendoos. Wat zijn ze allemaal gegroeid in die paar weken! En niet alleen in lengte maar ook in hun ontwikkeling. Tijd voor een nieuw thema: zindelijkheid in dit geval. Want wat is dit eigenlijk? Dit bespreken we dan ook uitgebreid met onze wijsneusjes. Er worden boekjes voorgelezen en ook komen er veel woorden steeds weer terug. Hierbij stimuleren we de taalontwikkeling en via spelletjes en knutselwerkjes ook de motoriek. Ze gaan druk aan de slag met verschillende materialen zoals wc-rollen, maken hun eigen ‘toiletbril’ bijvoorbeeld en doen een spel met toiletpapier. Tijdens kringgesprekjes komt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling aan bod: ze leren te luisteren naar elkaar, elkaar te helpen of samen te werken. Maar het allerleukste is wel wanneer zo’n kleine maar toch o zo grote peuter vol trots vertelt, dat hij of zij helemaal zelf naar het toilet kan. Dáár worden we allemaal blij van!

Peuters aan de rol

Lees verder...

Vormen en kleuren

Na een hele lange tijd van gedwongen thuisblijven, zoals zovelen, mochten ook de peuters van De Blokkendoos weer naar de peuterspeelzaal. Hoera !! Dat was wél even wennen allemaal! Inmiddels doen de kleine wijsneusjes de naam van hun speelzaal eer aan want het nieuwe thema waar zij aan werken betreft : Vormen en Kleuren.

Hierbij komen verschillende ontwikkelingsgebieden zoals de denk-, reken-, motorische-, en taalontwikkeling spelenderwijs aan bod. Basiskenmerken die we bijvoorbeeld uit onze omgeving kennen. Een rechthoek zou een deur kunnen zijn of een driehoek een verkeersbord. Ook de basiskleuren en alle kleuren daaromheen worden geoefend én ze leren op kleur te sorteren. Een zelfgemaakte doos met gekleurde kokers en knijpertjes vinden ze helemaal geweldig! En zo werd er regelmatig voorgelezen uit het boekje over Elmer, een olifant met alle kleuren van de regenboog. Al met al een geslaagd thema. We hopen dan ook dat de ouders in de dagelijkse gang iets terug horen van hun peuter en hier net zo enthousiast mee aan de slag zullen gaan!

Kleuren sorteren De Blokkendoos

Lees verder...

De juffen lezen voor

Beste ouders en peuters van De Blokkendoos,

Juffrouw Silvana leest het boek “Van top tot teen” voor waarbij de kinderen de bewegingen mee kunnen doen. Bas luistert naar het boekje over bewegingen die Da en Dee maken, hier kunnen de kinderen ook bij meedoen. En juf Bea leest het boekje “ De wiebelbillenboogie” voor. Ze zingt het liedje in een apart filmpje  nogmaals, zodat de kinderen mee kunnen zingen.

Verder vindt u in deze brief een link naar een filmpje van een kind dat enthousiast laat zien dat bewegen erg leuk is. Het spel dat hij speelt heeft u al eerder via de mail ontvangen. We sturen het nogmaals met deze brief mee.

De links voor de komende weken zijn:

https://youtu.be/zqIS_KwTgPQ

https://youtu.be/3XuYKr2-K40

https://youtu.be/Fb7cDecb24E

https://youtu.be/8ew4WFPFiug

https://youtu.be/5mwx5POF-D4

Veel plezier en alvast fijne meivakantie!

Juf Silvana, juf Carola en juf Bea

Lees verder...

Juf Bea en juf Carola lezen voor

Beste ouders,

We hebben deze week een tweetal boekjes voor u klaar staan die zowel door juf Bea (Lentekriebels) als door juf Carola (Bobbi in de lente) worden voorgelezen.

Juffrouw Silvana laat zien hoe u met uw kind(eren) kan “Toveren”. Er worden een aantal dieren neergelegd. Deze worden samen met uw kind bekeken en benoemd. Vervolgens gaat er een doek over en wordt de toverspreuk uitgesproken. Na het weghalen van het doek is/zijn er (een) dier(en) verdwenen. Uw kind mag “raden” welk dier(en) ontbreekt/ontbreken. U kunt natuurlijk ook andere materialen gebruiken om te toveren. Deze activiteit stimuleert de taal, de cognitieve ontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling samen met het geheugen.

Wij wensen u en uw peuter veel plezier hiermee!

https://youtu.be/w3SLA9La0sU

https://youtu.be/MU3K1r7K_Cg

https://youtu.be/yZuw2JNPxLw

https://youtu.be/sdyaKfkSCHA

 

Lees verder...

Bericht van de juffen van De Blokkendoos

Beste ouders en peuters van De Blokkendoos,

We zitten inmiddels meer dan 3 weken thuis en ondanks dat we de kinderen erg missen, vliegt de tijd voorbij.

Via YouTube kunt u samen met uw kind(eren) een voorleesboek beluisteren. Deze keer gaat het boek over “We hebben er een geitje bij!”. Uw kind(eren) krijgt eerst een uitnodiging om mee te gaan naar de kinderboerderij en  vervolgens kan uw kind(eren) het voorleesboek bekijken en beluisteren.

De twee liedjes die zijn toegevoegd horen bij dit thema en zijn ter bevordering van de taalontwikkeling van uw kind(eren). Daarbij is herhaling erg belangrijk !!!

 

Links van deze week

(U kunt de hele link kopiëren en plakken in Google):

https://youtu.be/EuZdBGjkk7s

YouTube   parapluutje  parasolletje

YouTube   er liggen bolletjes in de grond

 

Wij wensen u allen sterkte en gezondheid toe!

 

Namens peuteropvang De Blokkendoos,

Bea, Silvana en Carola

Lees verder...

Het team van De Blokkendoos mist hun peuters!

Beste ouders van De Blokkendoos,

 

Het zijn voor ons allemaal rare weken. In de afgelopen dagen zijn wij juffen al druk bezig geweest om telefonisch contact met u te zoeken, omdat wij toch graag op de hoogte willen blijven hoe het met alle kinderen en ook met u gaat. Op dit moment hebben wij bijna alle ouders gesproken en bij enkelen hebben we de voicemail ingesproken.

 

Wij missen de kinderen erg. Het contact met ze, hun enthousiasme en streken, de grappen en het plezier tijdens het spelen. We zijn daarom alvast nieuwe thema’s aan het voorbereiden voor als de groepen weer mogen gaan draaien.

 

Wij vinden het erg leuk om te horen dat veel ouders met hun kind(eren) aan de slag zijn gegaan met de activiteiten en opdrachtjes, die eerder per email zijn toegestuurd. Bedankt voor alle leuke en lieve reacties. Het kan soms een hele uitdaging zijn om de kinderen bezig te houden, zeker wanneer we dan zo beperkt zijn in onze bewegingsvrijheid, en ook omdat veel ouders nu vanuit huis werken terwijl de kinderen thuis zijn. Geen gemakkelijke opgave, dat begrijpen wij heel goed en wij wensen iedereen dan ook veel sterkte hierbij.

 

We hoorden dat veel kinderen de peuterspeelzaal missen. We hebben daarom een filmpje gemaakt van het voorleesboek “Dottie’s eieren” met twee bijbehorende liedjes. Daarnaast willen we u titels  van enkele  kinderliedjes  geven. De liedjes zijn te beluisteren en te bekijken via onderstaande links.  U kunt de hele link kopiëren en plakken in Google.

https://youtu.be/noGWNGszXvA

https://youtu.be/KevZIXl1r2k

https://youtu.be/TYoz6_8HcfU

K3 handjes wassen (YouTube)

Een Koetje en een kalfje die liepen door de wei  (YouTube)

Poesje mauw, hondje waf en kipje tok  (YouTube)

We horen graag hoe het met iedereen gaat. Dus wanneer er leuke, mooie, grappige maar ook moeilijke of verdrietige momenten zijn: deel ze gerust met ons door ons te mailen naar info@peuterwerk-albrandswaard.nl. Uw berichtjes zullen naar ons worden doorgezet.

Wij hopen dat alle maatregelen van de overheid goede resultaten op gaan leveren en dat we de kinderen en u weer snel kunnen zien. Tot die tijd proberen wij contact te houden. Wij wensen iedereen sterkte en gezondheid toe!

Namens peuteropvang De Blokkendoos,

Bea, Silvana en Carola

Lees verder...

Plezier met lentedieren!

In de aanloop naar Pasen gaat ons volgende thema over “lentedieren”. In de lente gebeurt er nogal wat op een boerderij. Er worden veel jonge dieren geboren, denk maar aan kalfjes, lammetjes, kuikentjes, biggetjes enzovoort. We gaan met de kinderen kijken welke dieren op een boerderij wonen, welke geluiden ze maken en hoe hun baby’tjes heten. We gaan veel leuke activiteiten met de kinderen doen en alle ontwikkelingsgebieden komen bij dit thema aan bod.

Voor de taalontwikkeling gaan we lezen uit het prachtige prentenboek Dottie’s eieren. Een heerlijk verhaal, waarvan wij als pedagogisch medewerkers ook erg genieten. En natuurlijk hebben wij nog meer leuke boeken over dit onderwerp beschikbaar.

Woorden die in de kring besproken worden, zijn o.a.:

Boer – boerin  – boerderij – stal – hek  – tractor –  hooi – stro – koe – kalf – paard – veulen – schaap –  lammetje– kip – haan – ei – kuiken – kippenhok – varken – biggetje – hond –  konijn – loeien – blaffen – hinniken – blaten – kakelen.

Behalve dat wij lezen over lentedieren, gaan wij er allerlei liedjes over leren en zingen. Naar aanleiding van de prentenboeken denken we samen na wat we op een boerderij zoal tegenkomen. Denk aan: varkens, koeien, kippen, hanen, konijnen, ezels, tractor, weiland, stro, stal en natuurlijk de boer. En wat kunnen wij erover vertellen? Welk geluid maken de dieren? Hoe heten de baby’tjes van deze dieren? We gaan ook over de dieren spelletjes doen als welke moeder hoort bij welk babydier en we gaan ze tellen.

Ook komt er een verteltafel in de groep, zodat we het verhaal kunnen gaan uitspelen. En in onze bouwhoek maken we een boerderij met verschillende dieren.

Het wordt ongetwijfeld een gezellige en leerzame beestenboel bij ons op De Blokkendoos!

Blokkendoos verteltafel

 

 

Blokkendoos bouwhoek

Lees verder...

Het is winter op De Blokkendoos

Op locatie De Blokkendoos wordt deze weken gewerkt over het thema winter. Nu hebben we in ons land meestal geen “echte” winters meer met ijs, sneeuw en vrieskou. Toch is het winterseizoen een leuk onderwerp om met de kinderen aan te werken. We kunnen veel leuke activiteiten met de kinderen gaan doen en alle ontwikkelingsgebieden komen met dit thema ruim aan bod.

 

Taalontwikkeling:

We gaan samen het boek “De verloren handschoen” lezen en bespreken. Dit boek gaat over een houthakker die zijn wollen handschoen kwijtraakt in het bos. De dieren hebben die binnen de kortste keren gevonden. Een voor een kruipen ze erin om samen te schuilen voor de kou. Maar dan komt de houthakker terug om zijn handschoen op te halen. Zijn hondje jaagt de dieren zomaar uit hun mooie warme nestje……..maar dan….

 

Afbeelding1

 

 

 

 

 

 

 

 

Woorden die in de kring besproken worden, zijn o.a.:        *houthakker    *handschoen     *winter     *sneeuw      *hondje     * sjaal      *blij     *koud    *muts    *muis      *kikker     *eekhoorn       *konijn     *nestje      *vos      *fluisteren      *bruine beer      *plek     *sneeuwbal      *kwijt     *bos    *schrikken

We zingen over het thema  “Winter bibber bibber”, “Dag meneer de sneeuwman”.

Het is winter bibber bibber en ik bibber, bibber, bibber. Want buiten is het koud. Doe je jas aan, bibber, bibber. Zet je muts op, bibber, bibber. Doe je sjaal om, bibber, bibber. En je wanten aan. Het is winter bibber bibber en ik bibber bibber bibber. Want buiten is het koud.

Dag meneer de sneeuwman, waar kom je vandaan? Dag meneer de sneeuwman, blijf maar staan. Hier is een bezem, een sjaal en een hoed. Dag meneer de sneeuwman, het staat je goed.

 

Cognitieve ontwikkeling:

Wat hoort bij de winter? We denken samen na over winterspullen. Denk aan: wanten, handschoenen, een sjaal, een muts, slee ,ski’s, snowboots, schaatsen, ijs, sneeuwschuiver enz. Wat kunnen we over de voorwerpen vertellen? Waar wordt het voor gebruikt? Wat is het verschil tussen handschoenen en wanten?

 

Verder komt er een verteltafel van het boekje, zodat we het verhaal kunnen gaan naspelen. Hierbij wordt het geheugen en de fantasie van de kinderen gestimuleerd.

Afbeelding2

Cognitieve ontwikkeling en (senso) motorische activiteit:

De kans is klein dat we echte sneeuw mee in de kring kunnen nemen.Daarom gaan we het hebben over sneeuw. Hoe ziet sneeuw eruit? Hoe voelt sneeuw? Hoe maak je sneeuwballen?

Met onze fantasie gaan we heuse sneeuwballen maken door proppen te maken van wit papier. Natuurlijk hoort hier ook sneeuwballen gooien bij! En we tellen de ballen zover als we kunnen…

We gaan spelen met scheerschuim. Hoe voelt dat? Wat kun je ermee doen? Lekker voelen, smeren, tekenen, wrijven en experimenteren.

 

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

We maken in de leeshoek een soort sneeuw ijshoek met een wak waar gevist kan worden. Ook verschillende winterse dieren, te weten ijsberen en pinguïns komen we tegen. Hier kunnen de kinderen met elkaar en de dieren spelen. We kleden de groep aan met winterse taferelen; ijspegels, sneeuwballen, sneeuwvlokken, enzovoort.

In de huishoek leggen we warme kleding neer, zoals wanten, handschoenen, sjaals, mutsen, warme jassen e.d.

 

Motorische ontwikkeling:

De motorische ontwikkeling komt bij verschillende activiteiten aan bod. Daarnaast gaan we natuurlijk weer knutselen. We gaan wanten beplakken en we kleuren en beplakken een wintermuts. Doordat we werken met verschillende technieken en materialen wordt de motorische ontwikkeling gestimuleerd.

We hopen op een gezellige en leerzame tijd.

 

Lees verder...

Op De Blokkendoos is het feest: het peuterwerk bestaat 25 jaar!

IMG_6644 (002)

 

Deze weken wordt op elke locatie van het peuterwerk in Albrandswaard feest gevierd. Want Bas, de intermediair van onze V.V.E.-methode èn ons vriendje, is jarig. Evenals Stichting Peuterwerk Albrandswaard zelf. Onze organisatie bestaat 25 jaar en wij hopen hier nog heel wat jaren aan vast te kunnen knopen.

Gedurende het hele seizoen 2019-2020 worden er diverse feestelijke activiteiten met en voor de peuters gevierd. Want 25 jaar is niet niks. Deze weken wordt er in alle groepen de verjaardag van Bas gevierd. Net als dit jaarlijks voor elke peuter gebeurt. In de groep samen met de vriendjes en de juffen. Bas geniet er erg van en de peuters ook. “Mamma, vandaag viert Bas zijn verjaardag. Gaan we al naar De Blokkendoos?”, hoorde menige ouder deze week.

IMG_6651 (002)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees verder...
  • Contact

    Janneke Timmer
    Postadres : Forum 112, 3176 TC Poortugaal
    Telefoon : 010 - 501 19 50 op maandag en donderdag tussen 09.00 en 11.00 uur
    Emailadres : info@peuterwerk-albrandswaard.nl
    Tijdens de schoolvakanties is de administratie gesloten.