Nieuws Pinokkio

Herfsttocht voor peuters Pinokkio

Heel even kleurden de straten van Poortugaal- en Rhoon Noord afgelopen week zowaar een beetje oranje. Niet vanwege een voetbalwedstrijd…nee…de peutergroepen van Pinokkio van Stichting Peuterwerk Albrandswaard waren op weg naar het bos bij het kasteel van Rhoon. Achterop de fiets bij papa, mama, opa of oma zaten kleine kabouters met oranje puntmutsjes op en ietwat rode wangen van de spanning. Zij mochten op herfsttocht gaan !!!

Eenmaal aangekomen gingen zij in groepjes langs kleurrijke paden op avontuur. Na enige wijze lessen van de boswachter hoefden zij enkel maar de kabouters met hun verhaaltjes te volgen en ontdekten ondertussen heel wat natuur op de route. Al snoepend van een sappig appeltje werden paddenstoelen met spiegeltjes van onderen begluurd, bladeren bestudeerd, werd er hout gesprokkeld en vogels met verrekijkers gespot. Ook mochten de dapperen onder ons ‘slootje’ springen en kwam het uiteindelijke doel naderbij…..Nog even wat rode paddenstoelen volgen en….

Daar…aan het eind van het bos woonde kabouter Klauter in zijn knusse huisje. Hij zat al klaar met het nodige lekkers voor zijn kleine kaboutervriendjes. Dat smaakte toch wel heerlijk na zo’n frisse wandeling!

foto kabouter

Lees verder...

Pinokkio viert feest!!!!

DSC_7617 (002)

Stichting Peuterwerk Albrandswaard bestaat op 14 oktober 25 jaar!!! En dat is reden voor een feestje, zelfs voor meerdere festiviteiten gedurende het seizoen 2019-2020.

Deze week werd met de peuters van Pinokkio de verjaardag van Bas gevierd. Bas is de intermediair van onze V.V.E. (= Voor- en Vroegschoolse Educatie) methode “Doe meer met Bas”. Bas is jarig en viert net als elke peuter zijn verjaardag in de peutergroep. Wat een feest is dat, want Bas mag ook trakteren. DSC_7618 (002)

Lees verder...

Spannende….. maar mooie beroepenreis voor peuters Pinokkio

Afgelopen week mochten alle peuters van peuteropvang Pinokkio op peuterreis.

Na een kort avontuur tussen een politieagent en twee boeven op de speelzaal werd in drie groepen begonnen aan wat een heerlijke morgen zou worden. Met zijn allen op de fiets met achterop heuse politieagentjes en op het zadel uit de kluiten gewassen boeven! Al fietsend kwam men langs diverse posten waar van alles te zien of te ondernemen viel. Zo maakten de kleine agenten in spé kennis met hun hulpcollega’s van de brandweer in de brandweerkazerne en hielpen zij een boef vangen in het dorp door massaal op hun fluitjes te blazen!

Daarna ging men op weg naar de circusdirecteur in het park van Rhoon. Hier mochten de kleine politiemannetjes en vrouwtjes hun rol even inruilen voor die van clown waarna de tocht werd vervolgd naar het eindpunt van de reis: Het kleine badje van Rhoon. Hier stond een duiker hen al op te wachten met zijn opgedoken schat. Hierin bleek een verrassing te zitten en vol spanning betrad men het gezellig versierde terrein. Daar kwamen zij nog een bakker tegen met allerlei lekkers, een boer met zijn koe die hoognodig gemolken diende te worden én er kon ook nog een ‘ brandend ‘ huis geblust worden. Pffffffff….en alsof dat nog niet genoeg was…even heerlijk afkoelen en spelen in het ‘kikkerbadje’ of in de speeltuin samen met papa, mama, oma, oom of buurvrouw of wie er ook maar gezellig mee was. Kortom……. een TOPDAG !!!

Foto peuterreis Pinokkio

Lees verder...

Peuters Pinokkio leren alles over kikkers

pinokkio kikkers

Het nieuwe thema voor de komende weken is “KIKKERS”.

Het leuke is dat onze naastgelegen basisschool ook over dit thema werkt.

We zullen elkaars lokaal vast een keertje opzoeken om even bij elkaars “kikkerthema” te kijken……

Niet alleen de kikker komt aan bod, maar we leren en werken ook over de kikkervisjes en over kikkerdril. We maken verschillende werkjes die we bundelen in “ons eigen kikkerboekje”, maar we beginnen met het knutselen van een zelfgemaakte kikker uit de boeken van Max Velthuijs.

Van de klei maken we leuke groene klei-kikkers!

En natuurlijk hebben we een bak met “donderkopjes” in ons lokaal staan. Alle kinderen vinden dit super interessant en drommen elk dagdeel om deze bak om naar onze logees te kijken. Ook d.m.v. boeken bekijken we het proces van kikkerdril tot kikker.

De woorden: de kikker, het kikkervisje, de sloot, de kikkerdril, de pootjes, de staart, groeien en het schepnet staan centraal en komen ook regelmatig aan bod in de kleine kringen en in de rijmpjes en liedjes die we met elkaar zingen.

Ook worden er weer veel boeken bekeken en voorgelezen. Hiermee worden de peuters uitgedaagd om taal te gebruiken en ontstaan er leuke kringgesprekjes.

Op rekengebied tellen we de sprongen van de grote kikker die door de kring springt. En natuurlijk springen we achter de kikker aan door het lokaal.

Ook bekijken we leliebladeren en tellen we de bladeren. Welk lelieblad is het grootst en welke het kleinst?

 

kikker-header-kidshelden We leren versjes als:

Dag kleine kikker!

Dag kleine kikker bij ons in de sloot.

Eerst was je klein, maar nu ben je groot.

Je werd als een vis uit een eitje geboren

en toen kreeg je pootjes van achter en van voren.

Je staartje werd kleiner,

het is werkelijk waar.

En toen kon je springen,

want nu ben je klaar.

Dag kleine kikker bij ons in de sloot.

Eerst was je klein, maar nu ben je groot.

Die gladde glazen knikkertjes,

zijn eitjes van de kikkertjes.

Ze drijven zomaar in het riet,

een nestje heeft de kikker niet.

En weet je wat zo grappig is?

Uit zo’n eitje komt een vis!

Die krijgt al gauw een dikke kop,

wat vind je van zo’n schrokop?

Maar ‘t visje is nog niet tevree,

hij krijgt 4 pootjes, 2 aan 2.

Zijn staart gaat weg, is dat niet raar?

En dan pas is de kikker klaar!

 

Spelenderwijs leren wij heel veel en komen de taalontwikkeling, het voorbereidend rekenen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de (senso) motorische ontwikkeling aan bod.

 

Lees verder...

Lentekriebels voor de peuters van Pinokkio

Hoera! Het is weer lente!!  Zo ook op de peutergroepen van Pinokkio.

Het lokaal ziet er weer fris en fruitig uit en momenteel maken de peuters kennis met verschillende natuurelementen. Zo staat er een heus terrarium in het lokaal waarin reuze slakken hun welbekende, vooral relaxte,  leventje leiden. Wat eten zij eigenlijk allemaal? Verder leren de nieuwsgierigen onder ons ook van alles over mieren, lieveheersbeestjes of vliegen….En waar komen tomaatjes toch vandaan?

En dus staat er tegenwoordig naast het terrarium ook een kleine kas te bewonderen en werden er druk zaadjes van tomaten, paprika’s en sterkers gezaaid. Inmiddels weten onze wijsneuzen bijvoorbeeld al dat zonder aarde, licht, warmte en water de plantjes niet willen groeien en worden deze plantjes bijzonder goed vertroeteld door onze kleine agrariërs!

Daarnaast verfden zij ook prachtige bomen met vogelnestjes erin en knutselden zij kleine konijntjes met een pluizig wiebelstaartje. Want ook dat hoort allemaal bij de lente. En wat komt er vóór de lente….? En wat erna…?

Heel veel te ontdekken dus! Spelenderwijs is het verbazingwekkend wat deze peuters allemaal leren en inmiddels weten over al deze dagelijkse dingen die zo vanzelfsprekend lijken maar stuk voor stuk kleine wondertjes zijn!

foto Pinokkio

Lees verder...

Bas viert met de peuters Kerst

Sociaal-emotionele ontwikkeling: We versieren met de peuters samen de kerstboom. Zo mogen ze allemaal iets in de kerstboom hangen. We vieren samen met de peuters en ouders het kerstfeest. De peuters spelen voor de ouders het kerstverhaal van “Raffie’s kerstfeest” na. Ze leren zich te uiten door muziek en drama. We gebruiken hierbij de zelfgemaakte instrumenten, slingertjes en ander verkleedmateriaal.

Taalontwikkeling: We praten in de kleine en grote kring over de kerstboom. We benoemen de voorwerpen die in de kerstboom hangen. En zingen er liedjes over. We lezen kerstverhaaltjes, waarbij we taal uitlokken bij de peuters. Wie heeft er thuis ook een kerstboom. Hoe ziet jou kerstboom eruit?

Voorbereidend rekenen: We zingen het liedje: “er hangen 1,2,3,4 ballen in de boom……Bij dit liedje kan je steeds iets anders invullen, zoals lichtjes, slingers, vogeltjes etc.

Sensomotorische ontwikkeling: De peuters maken instrumentjes van afval. De kinderen mogen zelf kiezen wat ze willen maken aan de hand van een paar voorbeelden. We werken met verschillende materialen: blikken, dopjes, kroonkurken etc. Ook gaan ze aan de slag met verf en materialen als stickertjes en glitters. Bij het kerstverhaal van Raffie gebruiken we de zelfgemaakte instrumenten, slingertjes en schminken we de kindjes die willen als muisje.

Bij de kerstviering nemen alle peuters een lekker hapje mee en proeven we van elkaars hapjes.

kerstmuziek

Lees verder...

Amerigo is ziek

Sociaal-emotionele ontwikkeling: We krijgen een brief van Sinterklaas. Hij heeft de hulp van de peuters hard nodig, want “Amerigo” is ziek. Hij vraagt of “Amerigo” een poosje op Pinokkio mag blijven en of de peuters dan voor hem willen zorgen. De peuters leren om iemand te helpen en zorg voor iemand te dragen. Ze leren aan een ander te denken door bijvoorbeeld een wortel, appel of een deken voor “Amerigo” mee te nemen. De dierenarts komt ook bij “Amerigo” op bezoek.

Ook hoort het Sinterklaasfeest bij de Nederlandse cultuur. We willen de peuters daarmee kennis laten maken door het verhaal te vertellen, schoentjes te zetten en de gebruiken rondom dit feest te laten ervaren. We bakken ook kruidnootjes met elkaar in de groep.

Taalontwikkeling:  Met elkaar bedenken we wat we nodig hebben om voor het paard te zorgen. Met de oudste peuters schrijven we dit op in een mindmap rondom de foto van Amerigo.

De peuters mogen ook verzorgspulletjes meenemen naar Pinokkio. We maken met elkaar een heuse paardenstal met emmers en borstels. In deze hoek stimuleren we de taal d.m.v. rollenspellen. We lezen en zingen veel rondom dit thema.

We lokken taal uit d.m.v. een grote praatplaat waarop het grote pietenhuis te zien is met de slaapkamers van de pieten, de werkkamer van de Sint en met daarop stal van Amerigo.

sint

Voorbereidend rekenen: We gaan “rekenen” met pepernoten en met een echte weegschaal aan de slag. Ook gaan we cadeautjes inpakken en sorteren op grootte en kleur.

Sensomotorische ontwikkeling: We maken een hoed met Amerigo en beplakken deze met ander materiaal dan papier. We gebruiken stofjes en wol. We maken zelf kruidnootjes en proeven deze natuurlijk ook. We gebruiken gymmaterialen bij de sintviering, zoals kruipen door de schoorsteen (tunnel), lopen over het dak (balk), rijden op Amerigo (stokpaard), chocolademunten sjoelen.            kruip

Lees verder...

Beregezellige herfsttocht voor peuters Pinokkio

Deze week mochten de peuters van peuteropvang Pinokkio de jaarlijks terugkerende herfsttocht weer beleven.
Op het gure, natte weer voorbereid met kaplaarsjes en warme jasjes kregen de kleine bofferds en hun juffen allereerst een onverwacht bezoekje van een grote knuffelige beer op de speelzaal. Een verdrietige beer wel te verstaan want zo had deze beer de mooiste herfstbladeren verzameld om een ketting te maken voor zijn mamma-beer, en zo waren ze met de harde herfstwind pardoes weggewaaid….. Aan de peuters de vraag of zij samen met hun pappa, mamma, opa of oma in het bos achter het Kasteel van Rhoon wilden meezoeken naar deze verloren bladeren….Maar natuurlijk!! En beer mocht wel met juf meerijden. Ze moesten toch die kant op.
Eenmaal daar aangekomen verdween beer naar zijn grot in het bos en kon de tocht der tochten beginnen. Best spannend hoor! Vergezeld door zowaar een heerlijk zonnetje kwamen de kleine kindervoetjes o.a. via een kabouterpad een reuzenpaddestoel tegen. En ook een voorlezende muis die, terwijl de peuters een sappig appeltje aten en van een pakje drinken genoten, een verhaal vertelde. Verder werd onderweg bekeken hoe de kleinere bosdieren leven. De gevonden herfstbladeren niet vergetend, vonden zij de lieve beer weer terug. Wat was hij blij! Als dank deelde hij zakjes met berenlekkernij uit en werden ook de grote mensen niet overgeslagen.
Daarna was het de hoogste tijd om moe maar voldaan huiswaarts te keren.

IMG-20181102-WA0006

 

Lees verder...

Peuters Pinokkio en Bas werken over de herfst

Sociaal-emotionele ontwikkeling: We werken met de peuters over het thema “mama kwijt”. Dit is een onderwerp dat goed aansluit bij de belevingswereld van de peuter. We praten over bang zijn en over de gevoelens die er zijn als je iemand kwijtraakt.

We gaan ook met de peuters en ouders een herfsttocht maken in het bos achter het Kasteel van Rhoon. Dit is leerzaam, maar ook erg gezellig zo met elkaar!

Taalontwikkeling:  Bij de jongste peuters gaan we aan de slag met woorden als: blad, spin, paddenstoel, egel, eekhoorn, kastanje, regen en wind. Met de oudste peuters willen we ook het begrip “kwijt zijn” bespreken. Hoe zou kleine uil zich gevoeld hebben toen ze haar mama niet zag? Ben jij je mama of papa weleens kwijtgeraakt? Wat kan je doen als je iemand kwijt bent?

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet                                                                                                                            kabouter

Je vindt het in het bos

’t is rood met witte stippen

en ’t staat ergens op het mos

ik zie, ik zie wat jij niet ziet

weet jij wat ik bedoel

zal ik je zeggen wat het is?

het is een paddenstoel!

Voorbereidend rekenen: We bekijken een spin en tellen het aantal poten. Daarna maken we een spin in een web, de peuters mogen zelf het aantal poten erbij plakken. De oudste peuters knippen zelf het aantal poten en plakken deze op. Voor de jongste peuters zijn ze voor geknipt. Ook kunnen de peuters knijpers aan een kaartje van een egel vastmaken. Staat er een 5 op de egel, dan maak je er 5 knijpers aan vast. We hebben een herfst-memory en een spelletje waarbij de peuters bij een kaart 5 dennenappels, twee beukennootjes en drie blaadjes moeten neerleggen. Zo komt het tellen en vergelijken aan bod.

Sensomotorische ontwikkeling: In de werkjes gaan we aan de slag met vingerverf. Met de vingers maken we de veertjes op het buikje van kleine uil. We plakken herfstblaadjes en leren de peuters hoe ze een kwastje moeten vasthouden en welke plaktechniek gewenst is. We voelen aan herfstvruchten en bladeren. Welke zijn glad (kastanje) en welke ruw?

mamma kwijt

 

Lees verder...

Bas gaat naar de dierentuin

Sociaal-emotionele ontwikkeling: Het thema “De dierentuin” leeft bij alle peuters. Elke peuter heeft wel een favoriet dier. Ze mogen zelf ook dieren meenemen voor in onze eigen dierentuin. Als peuterreisje gaan we naar onze eigen gecreëerde dierentuin in het bos, waar de peuters ook een kaartje bij de kassa kopen, een plattegrond krijgen en foto’s kunnen maken van de “dieren” in de dierentuin. Samen met papa of mama en de juffen een gezellige ochtend beleven draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Taalontwikkeling: We bekijken met elkaar de praatplaat van “Bas”. Op de plaat is de dierentuin te zien. Bij deze plaat horen allerlei vragen en spelletjes waarbij we de taalontwikkeling van de peuters stimuleren.Woorden die centraal staan zijn: De dierentuin-de kassa- het kaartje- de rugzak- het hek- de leeuw- de olifant- de papegaai- de aap- de krokodil- de slang- de vissen- de verzorger – het fototoestel. We lezen boekjes over de dierentuin en leren nieuwe dierenliedjes.

Voorbereidend rekenen: In het lokaal richten we een dierentuinhoek in. In deze hoek staat een kassa (met geld). De peuters ervaren wat het begrip “geld” is.  Je kan er entreekaartjes kopen om bij de dieren op bezoek te gaan. Alle dieren hebben hun eigen hokje. Een grote leeuw past niet in het hokje van een hagedis. De peuters leren het rekenbegrip “passen en meten”.

Sensomotorische ontwikkeling: Met de schaar knippen de peuters zelf de manen van een leeuw in. Ook gebruiken de peuters andere materialen dan papier om mee te plakken, zoals (ongekookte) pasta en veertjes. We hebben dieren van zachte en harde materialen in onze “dierentuin”. En we spelen met olifanten en houtblokken in de zandtafel.

olifant

vertelplaat

Lees verder...
  • Contact

    Janneke Timmer
    Postadres : Forum 112, 3176 TC Poortugaal
    Telefoon : 010 - 501 19 50 op maandag en donderdag tussen 09.00 en 11.00 uur
    Emailadres : info@peuterwerk-albrandswaard.nl
    Tijdens de schoolvakanties is de administratie gesloten.