Nieuws Tinkerbell

Tinkerbell op peuterreis!!!

Op woensdag 26 juni was het dan eindelijk zover: de peuters en dreumesen van Tinkerbell gingen op peuterreisje. Al twee keer eerder kon dit reisje vanwege het slechte weer niet door gaan maar dat mocht de pret niet drukken.

De reis ging dit jaar naar kinderboerderij de Molenwei in Rotterdam. Speciaal voor deze gelegenheid hadden alle kinderen een mooi T-shirt geverfd. Dit zag er erg vrolijk uit. Ook kregen ze allemaal een boerenpetje of een boerenzakdoek en kon het feest beginnen. Als volleerde boeren en boerinnen hielpen de kinderen boer Bas met het zoeken naar een emmer vol lekkere appeltjes en een weggelopen varkentje. Tijdens hun zoektocht kwamen de kinderen allemaal kabouters tegen. Zo leerden ze over het leven van een konijntje, hielpen ze de kaboutervrouwtjes met het sorteren van de was, maakten ze muziek bij de muziekkabouter en molken ze de koe. De schrik was groot toen de kinderen plotseling een spoor van appeltjes zagen liggen. De appels werden nauwkeurig onderzocht. Er leken wel allemaal hapjes uitgenomen te zijn. Al gauw kwamen ze tot de conclusie dat het weggelopen varkentje de dader wel eens kon zijn. Er werd een grote zoektocht op touw gezet en na wat speurwerk vonden ze het varkentje in de koeienstal. Gelukkig had het varkentje nog niet alle appeltjes opgegeten. Zo kregen alle kinderen een lekker appeltje als beloning voor hun goede hulp. Na dit spannende avontuur was het tijd voor wat lekkers en konden de andere dieren op de boerderij nog even bewonderd worden. We kijken met elkaar terug op een heel gezellig zomeruitje!

Foto Tinkerbell

Lees verder...

Peuters maken met elkaar appelmoes

Wie er afgelopen week langs het lokaal van Tinkerbell zou lopen, zou verrast worden door een heerlijke geur. De peuters zijn namelijk druk aan de slag geweest met het maken van appelmoes. Als volleerde chefs werden er appeltjes gesneden. Sommige peuters konden er geen genoeg van krijgen! Vervolgens werd er eens goed nagedacht over hoe we de appelmoes nog lekkerder konden maken. Gelukkig wisten een aantal peuters raad: er moet water en suiker bij! De juf had ook nog een goed plan en liet de peuters één voor één ruiken aan een potje kaneel. De peuters waren het unaniem eens: ‘dit ruikt naar koekjes’. We besloten dat de kaneel een goede aanvulling zou zijn op onze appelmoes. Onder toeziend oog van de peuters veranderden de appels langzaam in appelmoes en natuurlijk moest er even geproefd worden. De conclusie was overduidelijk: ‘hhhmmmm lekker’! Alle peuters kregen bij het naar huis gaan een potje eigen gemaakte appelmoes mee om nog lekker even verder te smikkelen.

appelmoes maken

Lees verder...

Peuters werken over de boerderij

Nog even en dan is het alweer zover…..ons jaarlijkse zomeruitje!

Dit jaar gaan we een bezoekje brengen aan de boerderij.

In aanloop hiervan werken we de komende weken over:

De boerderij

 

boerderij

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taalontwikkeling:

– Voorlezen: we lezen verschillende boekjes over dit thema

– Taalspelletjes: Bij het spel communicatie gaat het om het gericht luisteren, kijken en combineren

– Benoemen van verschillende boerderijdieren

– Kringgesprekjes over het thema

De rode appel

 

Anna op de boederij

 

 

 

 

 

plons

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Woorden die wij veel zullen gebruiken zijn:

 

de boerderij      de geit              het voer

de boer              het konijn        de tractor

de boerin           de poes            de modder

de kip                het schaap       de appel(s)

de haan             het hok

het varken         het stro

het paard           het hooi

 

Rekenactiviteiten: 

– dobbelspelletje ‘’vies varkentje’’. Rol met de dobbelsteen en tel het aantal stippen. Leg net zoveel moddervlekken op het varkentje

– Wie hoort bij wie? Het combineren van grote en kleine dieren.

 

Knutselactiviteiten:

– We verven een mooi T’shirt

– We maken een ‘vies, klein varkentje’ met moddervlekken

– We maken lekkere appelmoes

 

Sociaal- emotionele ontwikkeling en spel

– We maken van de poppenhoek een gezellige boerderij met allemaal lieve dieren die we kunnen verzorgen.

– We zingen liedjes met elkaar

– Spelen met modder en water

– We gaan met elkaar op zomeruitje naar de boerderij!

 

Lees verder...

Ontruimingsoefening Tinkerbell

Ontruimingsoefening op Tinkerbell

Op maandag 1 april…..het is echt geen grapje, zaten de peuters van Tinkerbell niks vermoedend in de kring. Vrolijk werden er een aantal liedjes met elkaar gezongen, toen opeens het brandalarm af ging. Er stond voor deze dag namelijk een ontruimingsoefening gepland. Verbaasd keken de peuters even om zich heen. Wat was dat nou voor een geluid? De juffen vertelden dat we even met z’n allen naar buiten zouden gaan. De samen op stap lijn werd erbij gepakt en binnen no-time stonden alle peuters keurig netjes in een rijtje langs het touw. Uiteraard werd ook ons vriendje ‘Bas’ niet vergeten. Een van de peuters sprak haar mede-peuters nog even geruststellend toe met de woorden ‘rustig blijven, rustig blijven’. En rustig blijven dat kunnen de peuters! Als een vrolijk treintje liepen de peuters achter elkaar aan naar de verzamelplaats. Daar was het al een drukte van jewelste want ook alle kinderen van basisschool Don Bosco stonden veilig en wel buiten. Eenmaal teruggekomen op ons pleintje, hebben de peuters nog even heerlijk buiten gespeeld! We kunnen vertellen dat we heel erg trots zijn op de peuters. Ze hebben het geweldig goed gedaan!foto ontruiming

 

 

 

foto 2 ontruiming

Lees verder...

Bas viert Kerst

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

We versieren met elkaar de kerstboom!

tellen

Voorbereidend rekenen:

We tellen en sorteren kerstballetjes op kleur.

Fijne motoriek:

Ballen stempelen op een kerstboom.

Taalontwikkeling:

In de kring lezen we het prentenboek, Dikkie Dik viert kerstmis

We zingen kerstliedjes zoals; kling klokje klingelingeling, O dennenboom,

en twinkel, twinkel kleine ster.

kerstboom

Lees verder...

Kerstvieringen op Tinkerbell

Op 20 en 21 december vierden de peuters van Tinkerbell een gezellig kerstfeest.

Klokslag 11.00 uur was het dan echt zover. Om het feest een extra vrolijk tintje te geven, kregen alle peuters een mooie kerstmuts met lichtjes. De lichten gingen uit, de kerstcd ging aan en de deur ging open….Daar kwamen ze dan: de papa’s, mama’s, opa’s of oma’s! Het bezoek schoof gezellig aan tafel, klaar om samen met de peuters aan de slag te gaan met het maken van een prachtig kerststukje. Er werd flink op los versierd en het resultaat mocht er zeker zijn. Als afsluiting van het kerstfeest luisterden we in de kring naar het kerstverhaal. De peuters hielpen heel goed mee met het vertellen van dit mooie verhaal en samen bouwden we de hele kerststal op. We wensten elkaar hele fijne dagen en daarna was het echt tijd om lekker te gaan genieten van een heerlijke kerstvakantie!

kerstviering

 

Lees verder...

Bas viert Sinterklaas

Sinterklaas schrijft in een brief aan de peuters, dat hij zich zorgen maakt om een van zijn pieten. Deze piet houdt erg van snoepen. Kruidnootjes, chocola en taartjes, hij eet alles op. Sinterklaas is bang dat hij straks geen pakjes meer kan rondbrengen, omdat hij steeds maar dikker wordt en dan niet meer door de schoorsteen kan! Sinterklaas weet niet goed hoe hij dit moet oplossen. Misschien kunnen de peuters Piet helpen en ervoor zorgen dat hij niet meer zoveel snoept.

Sociaal-emotionele ontwikkeling: Wat wij leren:

  • ‘Samen spelen en werken, rekening houden met anderen.                                 piet

 

Spel en beweging:

Pakjes rondbrengen; We klimmen en klauteren over de ‘daken’ en gooien de ‘pakjes’ in de ‘schoorsteen’

Pakjes stapelen

Pakjes sorteren op kleur, groot en klein

Wat wij leren:

Tempo versnellen – bewegen – lichaamshoudingen imiteren

‘Herkennen en combineren’

‘Begrijpen van ruimtelijke begrippen’; in-op- onder

‘Samen plezier beleven en samendoen’

Taalontwikkeling:

We zijn veel met taal bezig: benoemen met behulp van woordkaarten, wat is gezond om te eten. Kringgesprekjes over het onderwerp, geschreven taal in boekjes en voorleesverhalen.

Fijne motoriek:

Van verschillende materialen knutselen we een pietje met een ‘buik’ vol pepernoten!

‘Pakjes’ inpakken!

Wat wij leren:

‘Samendoen, beleven en opdrachtjes uitvoeren’

‘We oefenen de fijne motoriek’

‘We bekijken en benoemen de eigenschappen van verschillende materialen’

Voorbereidend rekenen:

‘We sorteren, ordenen en groeperen verschillende materialen’

  • Vergelijken op kleur, vorm, groot en klein.
  • Kruidnootjes tellen

kruidnootjes

 

Lees verder...

Peuters vieren Sinterklaasfeest op Tinkerbell

Na weken naar dit moment uitgekeken te hebben, was het op 3 en 4 december dan eindelijk zover: het Sinterklaasfeest! In de voorafgaande weken zijn de peuters bezig geweest met het oplossen van het probleem van Pietje Pepernoot. Dit pietje was niet zo slim geweest en had een hele zak met pepernoten leeggegeten. Daardoor paste hij niet meer door de schoorsteen. Samen met de peuters hebben we gewerkt over o.a. gezond en ongezond eten en knutselden we een pietje met een buik vol pepernoten. Wat een verrassing was het dan ook toen Pietje Pepernoot op bezoek kwam. De peuters leerden hem van alles over het eten van gezonde dingen, groente en fruit. Ook nodigden ze hem uit om mee te doen met allerlei leuke spelletjes want sporten is gezond! Zowel de peuters als Pietje Pepernoot deden ontzettend hun best en sportten zich lekker fit. Als beloning kreeg Pietje Pepernoot een bos lekkere wortels en kregen de peuters een mooi cadeautje. Op woensdag 5 december was het ook nog de beurt aan de dreumesen van groep Pip. Ook zij kregen bezoek van piet. Na gezellig wat liedjes gezongen te hebben kregen de dreumesen een leuk cadeautje, een vrolijk gekleurde knuffelslang.

foto piet

Lees verder...

Een hol voor mol

Naar aanleiding van de prentenboeken: ‘Een hol voor mol’, ‘Wat nu Oliver?’ en ’Eendje in de regen’, laten we de peuters kennis maken met de herfst.

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

Wat weten de peuters nog over het verhaal van; ‘Wat nu Oliver?’

In de kring spelen we het verhaal na met de verteltafel.

Wat weten de kinderen over de herfst? Wat gebeurt er met de bomen? Hoe ziet een paddenstoel eruit? Hoeveel poten heeft een spin? Herfstmaterialen bekijken en benoemen. Wie woont waar?’ de spin in zijn web – de vogel in het vogelhuisje, de slak, de egel.

mol boom

 

 

 

 

 

 

 

 

Spel en beweging:

Tempo versnellen – bewegen – lichaamshoudingen imiteren – evenwicht – klimmen

Gymzaal spelletjes:

*“als de kastanjes vallen schuilen we snel in ons huisje”!

*”boven op de bergen” bewegen.

*” parapluutje, parasolletje” een kringspelletje over de regen.

 

Taalontwikkeling:

D.m.v. groepsgesprekjes, prentenboeken, woordkaarten, opzegversjes, liedjes en de verteltafel, n.a.v. het prentenboek: ‘Wat nu Oliver?’ breiden we de woordenschat en taalbegrip uit.

Liedjes die we zingen: ‘Herfst, herfst wat heb je te koop?’

 ‘Het regent het regent…’ ‘Op een grote paddenstoel……’ Zie je de kastanjes aan de bomen,

 

Fijne motoriek:

Paddenstoeltjes verven van kurken, een egeltje van klei en een uiltje uitprikken. Deze figuurtjes krijgen samen met de meegebrachte herfstspulletjes uit het bos een plekje in de ‘herfstdoos’ die we maken van een leeg pak sap.

uil

 

Senso motorische ontwikkeling:

Voelen en benoemen van verschillende voorwerpen die te maken hebben me de herfst. Kastanjes, beukennootjes, bladeren, ‘egeltje’, spin en zijn web.

Voorbereidend rekenen:

In -op-onder/ herkennen en combineren

Stekels tellen van de egel

Uiltjes van klein naar groot.

Memory

 

 

Lees verder...

Week van de Eenzaamheid

In het kader van de week tegen eenzaamheid sturen we post naar de ”opa’s en oma’s (eenzame ouderen). Op een speciaal ontworpen ansichtkaart, met op de achterkant een gedichtje, het logo van de week tegen eenzaamheid en het logo van SPA, maken de peuters op de voorkant een mooie tekening.

De kaarten zijn verstuurd naar de ouderen in de huizen of ouderen binnen de thuiszorg.

kaarten

Lees verder...
  • Contact

    Janneke Timmer
    Postadres : Forum 112, 3176 TC Poortugaal
    Telefoon : 010 - 501 19 50 op maandag en donderdag tussen 09.00 en 11.00 uur
    Emailadres : info@peuterwerk-albrandswaard.nl
    Tijdens de schoolvakanties is de administratie gesloten.