Nieuws Tinkerbell

Peuters en dreumesen vieren circusfeest

Foto Tinkerbell

Op woensdag 13 juni was het groot feest voor de peuters en dreumesen van peuterspeelzaal Tinkerbell. Het jaarlijkse zomeruitje werd die dag gevierd. Dit jaar was het thema: circus. De peuters en dreumesen verzamelden zich samen met papa, mama, opa of oma bij speeltuin Bonaire in Hoogvliet. Daar werden ze opgewacht door de clowntjes Pip en Pippa en de circusdirecteur. Om tien uur ging de poort naar het circus open en zocht iedereen een mooi plekje bij de circustent.

De circusdirecteur heette het publiek van harte welkom in het circus maar hij leek helemaal niet zo vrolijk te zijn. Al gauw bleek waarom….Alle artiesten konden die dag niet komen optreden. De voorstelling kon niet doorgaan…of toch wel? De twee clowntjes wisten raad: ‘wij treden vandaag wel op’. Als eerste act stonden de hoepels met vuur op het programma. De clowntjes vonden het vuur veel te heet en gevaarlijk. Gelukkig durfden veel kinderen wel door de hoepels te springen. Ook het jongleren bleek iets te moeilijk te zijn voor Pip en Pippa. Tot slot was de act van de acrobaat aan de beurt. En wederom wisten de kinderen hier wel raad mee. Als echte acrobaten leerden ze de twee clowntjes over een bank te balanceren! Gelukkig, de voorstelling was gered!

Na het maken van een leuke groepsfoto trokken de kinderen de speeltuin in om lekker te gaan spelen. Alle kinderen kregen een strippenkaart waarmee ze een aantal onderdelen langs konden gaan: schminken, de grabbelton, een lekker zakje chips, een pakje sap en een ijsje….De ouders, opa’s en oma’s genoten ondertussen van een lekker kopje koffie of thee en speelden gezellig mee! Aan het einde van de ochtend kregen de kinderen nog een presentje en werden ze uitgezwaaid door Pip, Pippa en de circusdirecteur. We kunnen met elkaar terug kijken op een heel gezellig zomeruitje!

Lees verder...

Dottie’s eieren en Dottie’s kuikens

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

Samen spelen, samen werken, rekening houden met elkaar en samen plezier beleven tijdens de verschillende activiteiten.

 

Taalontwikkeling:

Binnen dit thema staan een tweetal prentenboeken centraal:

Dottie’s eieren en Dottie’s kuikens.

eieren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kuikens

Woorden die we dit thema gebruiken:

de kip  – het nestje –  het kuiken – het kippenhok – het Paasfeest – het ei – de haas – de eieren – benoemen van kleuren

 

Senso motorische ontwikkeling:

‘Paashaas’ knutselen: Het leren omgaan met fijn materiaal, kwast en prikpen. De eigenschappen leren kennen en voelen van verschillende materialen zoals papier, lijm en watten.

 

Voorbereidend rekenen:

Memory: De kip en het ei hebben dezelfde kleur of hetzelfde patroon. Welk ei hoort bij welke kip?

Eieren sorteren van groot naar klein?

Eieren zoeken: In welk doosje hoort het ei? Kunnen de peuters de eieren sorteren op kleur en hoeveel eieren passen er eigenlijk in het doosje?

Het eier-tel-spel: Gooi met de dobbelsteen en tel het aantal stippen. Doe precies zoveel eieren in de eier-doos.

begrippeneieren groot

Lees verder...

Valentijn

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

Koekjes bakken voor de allerliefste:

Samendoen, beleven en plezier maken.

Rekening houden met elkaar.

 

Taalontwikkeling:

Kringgesprekje/ voorlezen Prentenboek: “Ik vind je lief mama”

 

Senso motorische ontwikkeling:

Koekjes bakken. Kneden van het deeg, voelen en ervaren.  Uitrollen van het deeg en vormpjes uitsteken. Het ontdekken van de eigenschappen van de materialen, bloem, ei, boter. Koekjes bakken, wat ruik je?

 

Voorbereidend rekenen:

Hart vormen van verschillende materialen ordenen van groot naar klein/ licht en zwaar. Snoephartjes tellen.

koekjes

 

Lees verder...

Carnaval

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

Samendoen en plezier beleven. Rekening houden met elkaar.

Verkleden en schminken.

 

Spel en beweging:

Dansen, imiteren van lichaamsbewegingen. – spelen met ballonnen – muziek maken.

 

Taalontwikkeling:

Voorlezen uit het prentenboek: “Kaatje viert Carnaval” Benoemen lichaamsdelen.

 

Senso motorische ontwikkeling:

We knutselen een ‘Muziek koker van een wc- rol’.

Het leren omgaan met fijn materiaal, kwast en papier. De eigenschappen leren kennen en voelen van verschillende materialen zoals lijm, papier en rijst.

We oefenen de fijne motoriek en rijgen een ‘ketting’ van chips.

carnaval

Lees verder...

Dit ben ik

Hoe ziet de peuter zichzelf. De peuters worden spelenderwijs gestimuleerd om hun zintuigen bewust te gebruiken en te leren waarnemen.

 

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

Hoe heet jij? Hoeveel jaar ben jij? Ben jij een jongen of een meisje? Wat heb jij aan vandaag? Welke kleur hebben jouw ogen?

Aanwijzen en benoemen: oor, oog, teen, hak, knie enz.

Hoe ziet je vriendje eruit?

  • Rubriceren: Zien we er allemaal hetzelfde uit? Haarkleur, kleur ogen, krullen, kort haar, etc.
  • Volgorde van gebeurtenissen: aankleden, wat doe je dan het eerst aan en wat daarna? In de kring liggen wat kledingstukken, die de peuters op volgorde leggen.

 

Spel en beweging:

Met beweging en zangspelletjes oefenen we de grove motoriek. Springen, hinkelen, stampen met de voeten, bukken, op de tenen lopen.

 

Taalontwikkeling:            

Er wordt voorgelezen uit de serie prentenboeken ‘Karel en Kaatje’.

‘Karel onder de douche’, ‘Vandaag ben ik blij’ en uit ‘De kleertjes van Karel’.

De woordenschat wordt vergroot. D.m.v. kringgesprekjes komt de taalontwikkeling op gang. We leren te luisteren naar elkaar.

De liedjes die we zingen; ‘Dit zijn mijn wangetjes en dit is mijn kin’, of ‘Hoofd, schouders knie en teen’, dragen bij aan de taalontwikkeling.

 

Senso motorische ontwikkeling:

Het leren omgaan met materialen zoals: kwast, potlood.

Het voelen en ervaren van verschillende materialen. Verf, lijm, wol en stofjes (zacht – ruw – glad)

Voorbereidend rekenen:

Begrippen: Groot en klein – Lang en kort – Zwaar en licht – Veel en weinig

Meten en wegen; wie is de langste, wie het kleinst wie is zwaar en wie is licht?

 

 

meetlat

Lees verder...
  • Contact

    Janneke Timmer
    Postadres : Forum 112, 3176 TC Poortugaal
    Telefoon : 010 - 501 19 50 op maandag en donderdag tussen 09.00 en 11.00 uur
    Emailadres : info@peuterwerk-albrandswaard.nl
    Tijdens de schoolvakanties is de administratie gesloten.